2022 fick Ågrenshuset uppdraget att ta fram en ny grafisk identitet och en redesign av magasinet Bergsport.
Man ville uppdatera och modernisera Bergsport till ett magasin som både landade fint hos de inbitna läsarna men som även kändes lockande för en yngre publik. I 51 år har redaktörer, skribenter och fotografer slitit och värnat Bergsport och nu var det dags att vända blad i ett nytt avstamp med ny form och nytt format.
”Samarbetet med Ågrenshuset är jättefint. Vi har en levande process med ”vår” AD Lena inför varje nummer av Bergsport och utvecklar ständigt produkten. Vi är stolta över Bergsport och lika glada varje gång den otroligt snygga tidningen landar i våra brevlådor och postfack”.
Janna Askenberg,
Kommunikationsansvarig Svenska Klätterförbundet
Det var dags för en redesign av Bergsport, ett outdoormagasin som skulle fånga in tidsandan ännu mer för en yngre publik men samtidigt behålla känslan ”Bergsport” för en redan inbiten målgrupp.
Det första vi tittade på var formatet och pappersvalet. Vi ville gå ner i format och hitta ett papper som mer kommunicerade ett miljötänk. Valet blev ett obestruket papper i motsats till det tidigare lite mer ”glassiga” bestrukna.
Innehållet presenteras med en kreativ layout och klassisk lättläst typografi för att inspirera och engagera läsarna och målgruppen. Bildmaterialet är rikt och inspirerande, vilket ger stora möjligheter att skapa en flexibel och kreativ layout som rimmar med innehållet "klättring".
Tidningen blev vinnare av Folkets pris på Svenska Designpriset 2024!
Roger Vedin
Affärsutvecklare/Projektledare
© 2023 Ågrenshuset AB