Kundcase

Från grafisk profil till hemsida

Grafisk profilWebbutveckling

Vårt uppdrag

Arctic Wood är ett familjeägt företag inom träförädlingsindustrin, beläget på ön Seskarö vid finska gränsen i Tornedalen. Företaget specialiserar sig på förädling av träprodukter som halvrundtimmer, knuttimmer och modulbyggnader. Ågrenshuset, tillsammans med Olga and Friends – en del av Ågrenshuset, fick i uppdrag att ta fram en ny logotyp och skapa riktlinjer för färg och form i en uppdaterad grafisk profil samt applikationer för korrespondensmaterial, annonser, dekaler, mässmontrar och webbdesign. Uppdraget omfattade även utveckling av en helt ny hemsida.

Grafisk identitet

Typsnittsvalen föll på en klassisk lättläst modern antikva ritad av Hoefler – Chronicle och en sans seriff Soleil – de båda kontrasterar fint till varandra. Arctic Woods kulörpalett associerar till skog och natur. Mustiga gröna och bruna nyanser som barr, mossa, bark, trä samt en kompletterande ockragul som spelar fint med det gröna och bruna.

Skapande av logga

Elementen i logotypen ger en omedelbar signal om företaget – norr/norra Sverige, trä/träd, midnattssolen och årtalet som visar företagets start. Logotypen förekommer i en mörk brun färg som associerar till trä.

Hemsidan

Vårt mål var att tydligt presentera Arctic Woods produkter och de olika valmöjligheterna. Besökaren skulle enkelt och snabbt kunna få en uppfattning om vilka produkter som erbjuds. Vi ville även lyfta fram företagets 3D-verktyg, där besökarna själva kan rita upp sina egna byggnader. Webbplatsen är dessutom byggd så att Arctic Wood smidigt och enkelt ska kunna uppdatera och lägga till innehåll, vilket gör att sidan hålls levande och aktuell.

Kontakt

Anneli Häggström

Affärsutvecklare/Projektledare

Se nästa case

Digital närvaro
Annonsering på sociala medier och e-postmarknadsföring.
Digital marknadsföring